Den store vennecupen gjennomføres med futsalregler. Reglene er ganske lik de som blir brukt under innendørs-KM som Sunnmøre Fotballkrets arrangerer.
Det viktigste unntaket: Vi satser på at folk oppfører seg skikkelig, og dropper derfor akkumulerte frispark. Først og fremst på grunn av halvert tid, men også av praktiske årsaker.
Her er de øvrige reglene som dommere og spillere skal forholde seg til:
* For at det skal være mest mulig like regler på Sunnmøre, bruker vi fra 8. desember 2012 av kretsens regler i forhold til bruk av keeper. Det betyr at du bare har lov å bruke keeper en gang før den har vært borti motstander eller ute av spill. Dersom keeper setter i gang spillet etter at den har vært ute, har keeper vært borti ballen en gang. Det spiller ingen rolle om ballen har vært over midtbanen.
* Lagene skal ha vesentlige forskjellige farger på overdelene. Dersom dommeren mener fargene er for like skal bortelaget ha på seg vester.
* Kamplengde: 18 minutter ved 12 deltakende lag. 14 minutter ved 16 deltakende lag.
* Kamptiden kan kun stoppes i særskilte tilfeller, og KUN når dommeren signaliserer det. Med særskilte tilfeller kan menes:
- Ballen havner et sted hvor det vil ta urimelig lang tid å hente den.
- En skade oppstår innenfor baneområdet.
- Om det tar lang tid ved tildeling av gule og røde kort.
- Andre situasjoner hvor det vil ta urimelig lang tid å sette i gang spillet igjen.
* Keeper kan ikke kaste/skyte ballen direkte i mål etter at den har vært ute av spill, men må sette igang spillet ved å kaste ut ballen.
* Keeper kan uansett ikke kaste ballen i mål.
* Keeper kan hele tiden kaste over midtbanen.
* Det opereres altså med innspark (ikke innkast). Mål kan ikke gjøres direkte fra innspark. Motspiller skal stå fem meter unna ballen og motspiller er selv ansvarlig for å komme seg fem meter unna. Brudd på regel belønnes med gult kort.
* Ved frispark skal ingen av motstanderlagets spillere stå nærmere enn fem meter fra ballen. Spiller er selv ansvarlig for å komme seg fem meter unna. Brudd på regel belønnes med gult kort.
* Ved innspark SKAL ballen touche linjen. Eneste måte å gjøre dette likt på er å håndheve regelen strengt.
* Spillere som blir tildelt rødt kort skal utvises for resten av kampen, og spilleren kan IKKE erstattes før etter to minutter. Scores det mål i mot laget som har en utvist innen disse to minuttene, får laget med en utvist likevel erstatte spilleren.
* Blir en spiller tildelt rødt kort må han automatisk stå over minst en kamp. Skulle dette skje i siste gruppespillkamp, må vedkommende stå over første sluttspillskamp.
* Dersom en spiller får gult kort to ganger i samme kamp skal han også tildeles det røde (se over). Utvisningsreglene gjelder også for keepere.
* Dersom en spiller får tre gule kort i løpet av samme turnering, må han stå over en kamp. Det samme må han ved gult kort nummer fem.
* Sklitaklinger belønnes med gult kort (å skli etter en ball uten at den kontrolleres av en motstander er ikke sklitakling). Blokkering av et skudd regnes ikke som sklitakling.
* Sabotasje av en klar målsjanse vil etter skjønn belønnes med rødt kort.
* Det opereres med byttesoner. Ved bytte skal spilleren som bytter ut være ut av banen før den andre bytter inn. Begge skal være innenfor byttesonen. Brudd på regel belønnes med gult kort til vedkommende som kommer inn på banen.
* Ekstreme forseelser skal straffes med utelukkelse fra resten av turneringen eller fra flere turneringer. Slike straffer skal fastsettes av en jury bestående av dommer(e) og sekreteriat.
* Dersom en spiller sparker ballen slik at den berører taket, skal innspark tas ved sidelinjen nærmest mulig der ballen traff taket.
* Offside-regelen gjelder ikke.
* Ved uavgjort i sluttspillskamper går man rett til straffesparkkokurranse. Hvert lag vil da i utgangspunktet få skyte tre straffer hver. Deretter skyter man en straffe hver inntil en vinner er klar.
* Dersom to lag har like mange poeng etter gruppespillet, er det målforskjellen som avgjør hvem som går videre. Er det likt teller antall scorede mål. Deretter innbyrdes oppgjør. Skulle det fortsatt være likt, vil det bli loddtrekning.
* Dersom et lag trekker seg undervegs tilkjennes de resterende lagene i gruppen en 3-0-seier og tre poeng hver.
* Dersom et lag trekker seg undervegs i turneringen, vil laget måtte starte neste turnering med ett minuspoeng. Ved andre tilfelle straffes laget med tre minuspoeng. Ved tredje tilfelle vil ikke laget få delta videre. Unntak kan gjøres i særskilte tilfeller.
* Dersom et rent jentelag skal delta starter de kampen med en 3-0-ledelse om kampen spilles over 14 minutter. Ved 18 minutters kamper starter jentelaget med en 4-0-ledelse.
* I hver cup får vinnerlaget 40 poeng, andreplassen 30 poeng, tredjeplassen 20 poeng og fjerdeplassen 10 poeng i sammendraget.
* Dersom to lag står med like mange poeng etter en sesong, er det laget med best målforskjell totalt sett som stikker av med seieren.
* Skodje IL står ikke ansvarlig dersom det oppstår skader eller uhell under cupen. Det er opp til den hver enkeltes forsikring.
* Dersom et lag trekker seg senere enn ti dager før turneringen, uten at man klarer å finne erstattere, må man likevel betale deltakeravgiften. Er det venteliste eller man finner et annet lag, slipper man naturligvis dette.
* Trekker laget seg senere enn tre dager før en cup, returneres uansett bare 500 kroner om man har forhåndsbetalt (gjelder om man finner et erstatningslag). Finner man ikke et annet lag, blir det derfor 1000 kroner.
* Eventuelle klager rettes til juryen, og man kan gi beskjed til dem som sitter i speakerbua innerst på tribunen.
* Dersom det skulle oppstå spesielle situasjoner undervegs i turneringen, har turneringsleder og teamet rundt ham overordnet makt til å fatte en beslutning. Dette kan blant annet gjelde situasjoner som oppstår der regelverket ikke gir et godt nok svar. Kan saken relateres til tildligere turneringer skal avgjørelser der være veiledende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar